مقایسه شیرپوینت آنلاین و شیرپوینت On-Premises

شیرپوینت در دو نسخه Online و On-Premises ارائه میشود. در این مقاله به بررسی تفاوت های این دو نسخه میپردازیم تا بینیم کدام یک از این دو نسخه برای شرکت و تجارت ما مناسب است.

شیرپوینت نرم افزاری است که توسط مایکروسافت ارایه میشود و برای مدیریت محتوا، مدیریت اسناد، به اشتراک گذاری داده، پیاده سازی فرآیند سازمانی و به کاربران این امکان را میدهد که با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و داده ها را مدیریت کنند تا کارایی سازمان را بهبود ببخشند.

هر دو نسخه میتوانند برای اهداف شرکت سودمند باشند، اما در ابتدا باید بگویم که آخرین نسخه شیرپویت On-Premises  نسخه ۲۰۱۹ آن است و شرکت ماکروسافت طی بیانیه ای اعلام کرد که هدفی برای بروز رسانی آن ندارد. اما نسخه شیرپوینت آنلاین در اشتراک Microsoft 365 قرار دارد و طبق گفته شرکت ماکروسافت، نسخه آنلاین میتواند گزینه بهتری نسبت به شیرپوینت On-Premises باشد.

اما این دو نسخه از جهات زیادی متفاوت هستند و باید براساس نیاز سازمانی خود، نسخه شیرپوینت مورد نظرمان را انتخاب کنیم. در ادامه بررسی تفاوت های آن از جهات متفاوت میپردازیم.

  • از لحاظ مقدار ذخیره سازی داده

براساس مقدار داده ای که میخواهیم ذخیره سازی کنیم، ظرفیت ذخیره سازی داده در شیرپوینت On-Premises نامحدود است.تمام دارایی های شیرپوینت On-Premises به صورت سریالی و به عنوان اشیا blob در پایگاه داده sql server ذخیره میشوند.

در شیرپوینت آنلاین مقدار ذخیره داده کاملا مبتنی بر Cloud است و ذخیره سازی محدودیتی دارد که مایکروسافت برای هر کاربر دارای مجوز در شرکت، محدودیت ۱  ترابایت + ۱۰ گیگابایت تعیین کرده است. اگر به فضای ذخیره سازی اضافی نیاز داشته باشیم باید آن را به عنوان افزونه از طریق اشتراک در Microsoft 365 خود خریداری کنیم.

همچنین محدودیت ۲۵ ترابایتی در مورد میزان داده های قابل جمع آوری توسط سایت های Sharepoint Online  وجود دارد.

  • از لحاظ هزینه و لایسنس

به هنگام انتخاب یک نرم افزار همیشه باید هزینه ها را در نظر بگیریم، با توجه به نیازهای سخت افزاری بالای شیرپوینت باید Windows Server،Sql Server  و  سخت افزار پشتیبانی از آنها را به همراه داشته باشیم.

در شیرپوینت آنلاین قیمت هزینه بر اساس تعداد کاربر استفاده کننده از آن مشخص میشود و با خرید اشتراکی آن این امکان را میدهد که بدون نگرانی در مورد تعمیر و نگهداری آن، به سرعت نرم افزار را در سازمان مستقر کنیم و استفاده از mailboxes و cloud archive در آن میسر است.

همینطور دسترسی به نرم افزار های Microsoft Office در هر دو نسخه میسر است و فقط نوع مجوز تغییر میکند که در نسخه On-Premises به مجوز انحصاری برای مشاهده و ویرایش اسناد با برنامه های تحت وب نیاز داریم.اما در نسخه آنلاین بدون مجوز مستقیما از cloud میتوانیم دسترسی و ویرایش داشته باشیم.

شرکت ماکروسافت به طور خودکار آپدیت نسخه آنلاین را انجام میدهد اما در نسخه On-Premises آپدیت ها باید توسط شرکت انجام شود و همینطور ماکروسافت در ابتدا تمام ویژگی های جدید را روی نسخه Online ارایه میدهد و سپس بعد از گذشت مدتی بعضی از این ویژگی ها، نه تمام آنها را در اختیار نسخه On-Premises قرار میدهد.

On-PremisesOnline
نیاز به سرور مخصوص خودنیاز به سرور و سخت افزاری نیست
اطلاعات روی شبکه محلی ذخیره میشونداطلاعات روی Cloud ذخیره میشود
امنیت اطلاعات به عهده شرکت میباشداطلاعات بر اساس امنیت خاصی نگهداری میشوند
نصب و آپدیت توسط شرکت استفاده کنندهنصب، توزیع و آپدیت توسط شرکت ماکروسافت
سفارشی سازی نامحدودسفارشی سازی محدود
پشتیبان گیری توسط خود شرکت استفاده کنندهپشتیبان گیری توسط شرکت ماکروسافت
بخشی از ابزارها و توابع در آینده در دسترس خواهند بودابزارها و توابع توسط ماکروسافت به طور مداوم به روز میشوند
کنترل روی سرور و سخت افزار استکنترل آن توسط ماکروسافت است
هزینه سرور و سخت افزارقیمت آن براساس تعداد کاربران استفاده کننده از شیرپوینت
  • چه زمانی از شیرپوینت آنلاین استفاده کنیم؟

زمانی که بخواهیم زیر ساختی پیاده سازی نکنیم و از پیچیدگی ها به دور باشیم و همچنین صرفه جویی در هزینه و زمان را داشته باشیم و ابزارهایمان به طور خودکار آپدیت شود، نسخه Online  گزینه مناسبی میباشد.

  • چه زمانی از شیرپوینت On-Premises  استفاده کنیم؟

زمانی که در شرکت  زیر ساخت اختصاصی خود را داریم و همچین زمانی که نیاز به سفارشی سازی بالایی روی سایت هایمان هست و به خصوص زمانی که نیاز به ذخیره سازی داده های زیادی در شیرپوینت خود داریم، نسخه On-Premises  گزینه مناسبی است. همچنین این نسخه از شیرپوینت باعث میشود که اینترانت ما فقط در شبکه خودمان قابل دسترسی باشد.

نتیجه‌گیری

در این مطلب به مقایسه شیرپوینت آنلاین و شیرپوینت On-Premises پرداختیم. انتخاب یکی از این دو نسخه براساس الزاماتی همچون، سرور و سخت افزار و فضای ذخیره سازی و دیگر موارد صورت میگیرد، اما در کل از نظر عملکرد هر دو نسخه یکسان است. اگرچه در حال حاضر با توجه به شرایط تحریم نمیتوانیم از شیرپوینت آنلاین استفاده کنیم.

اگر در زمینه شیرپوینت سوالی دارید و یا برای راه‌اندازی سامانه‌های مبتنی بر شیرپوینت به کمک نیاز دارید، با ما در شیرپوینت‌پای تماس بگیرید.

عضویت در خبرنامه
شیرپوینت پای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *